Veiligheid en regelgeving

Spelen in een veilige omgeving is belangrijk bij Scouting. Kinderen en jongeren moeten zich in een uitdagende omgeving kunnen ontwikkelen door het spelen van het Scoutingspel. Hierbij zijn een veilige speelomgeving, een veilig spel en een veilige sociale omgeving van groot belang.

Binnen Scouting volgt de leiding daarom trainingen om op een verantwoorde wijze leiding te kunnen geven aan de jeugdleden. Scouting Nederland heeft een Verklaring Omtrent het Gedrag verplicht gesteld voor alle vrijwilligers en besteedt aandacht aan sociale veiligheid. Ook zijn veiligheidsbladen opgesteld rondom diverse Scoutingactiviteiten. Ten slotte zijn er speciale richtlijnen waaraan Scoutingaccommodaties moeten voldoen, zodat de gebouwen veilig zijn en blijven.

Sociale veiligheid

Wie denkt aan kinderen, jongeren en Scouting, denkt direct aan spel, plezier en een uitdagend leven. Niemand associeert deze woorden met grensoverschrijdend gedrag. Bij Scouting vinden we het belangrijk dat onze leden binnen een sociaal veilige omgeving leuke en uitdagende Scoutingactiviteiten kunnen doen, waardoor ze zich persoonlijk ontwikkelen.

Duurzaam stoken

Wat zou Scouting zijn zonder een kampvuur? Koken op vuur, rituelen, de gezelligheid en goede gesprekken: het is niet weg te denken. Vuur stoken is echter een veelbesproken onderwerp geworden in de samenleving, vanwege de belasting voor het klimaat en de gezondheid. Dit gaat uiteraard ook Scouting aan, want wij willen ook over 30 jaar vooral buiten in de natuur actief zijn. Daarom komt er meer aandacht voor duurzaam stoken. Op deze pagina is alle belangrijke informatie voor je verzameld.

Alcohol en roken

Bij Scouting werk je met kinderen en jongeren. Daarom is het verstandig om op de juiste manier met alcohol om te gaan en afspraken te maken over roken. Natuurlijk zijn er door de overheid regels vastgesteld als het gaat om alcoholverkoop en -gebruik en het roken.