Wat is scouting?

Het programma dat aangeboden wordt door Scouting is gebaseerd op de ideeën van de Engelsman Robert Baden-Powell. Hij bedacht het Scoutingspel in 1907 en ging op 31 juli 1907 met een groepje jongens onder zijn leiding kamperen. Na aankomst op Brownsea Island werden de 21 jongens verdeeld in vier patrouilles, elk met een dierennaam. Deze groepjes moesten samen werken, eten, slapen en een van hen werd de patrouilleleider. Tijdens dit kamp waarin ze vele avonturen beleefden en het nodige opstaken van spoorzoeken, eerste hulp bij ongelukken en redden van mensen, hun eigen eten klaarmaakten en gezellige kampvuren hielden ontwierp en testte Baden-Powell het Scoutingprogramma.

Scouting Nederland is in 1973 ontstaan door de samenvoeging van twee jongens- en twee meisjesorganisaties. Deze samenvoeging kwam voort uit de wens naar betere samenwerking en om de terugloop van leden halt toe te roepen. Sinds 1985 is het ledental weer enorm gestegen. Scouting Nederland is een gemengde vereniging. Toch is niet iedere groep gemengd want Scouting kent zowel gemengde groepen als groepen met alleen jongens of alleen meisjes.

Op dit moment zijn ruim 90.000 jongens en meisjes in Nederland lid van Scouting. Samen met zo’n 30.000 kaderleden (leiding) vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Er zijn in Nederland 1300 lokale Scoutinggroepen. Wereldwijd zijn er ongeveer 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen en dat maakt Scouting de grootste vereniging ter wereld.

Een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding is wat Scouting te bieden heeft. Om aan te sluiten bij de interesses van alle leden, werkt Scouting met leeftijdsgroepen. Deze leeftijdsgroepen worden ook wel speltakken genoemd. De leeftijdsgroepen sluiten op elkaar aan en wanneer je dus te oud wordt voor de ene vlieg je over naar de volgende. Iedere speltak brengt zijn eigen interesses en mogelijkheden met zich mee. Zo biedt de Scoutinggroep Ridder van der Maelstede bijvoorbeeld voor elke leeftijdsgroep een landspeltak aan. Iedere speltak heeft dus een eigen spelaanbod, afgestemd op de betreffende leeftijdsgroep.

Naast een ander spelaanbod neemt je zelfstandigheid ook steeds meer toe wanneer je als jeugdlid langer bij Scouting blijft. Hierdoor kan dus de begeleiding afnemen en wordt er steeds meer van je verwacht. Zo word je bijvoorbeeld patrouilleleider wanneer de leiding van mening is dat je in staat bent om een groepje van ongeveer vijf verkenners te begeleiden.

Kortom, Scouting is een perfecte vrijetijdsbesteding waarbij je veel buiten bent, goed leert samenwerken met anderen, zelfstandigheid creëert en bovendien veel bezig bent met de samenleving.