Vertrouwenspersoon

Een jeugdlid of een ouder kan een probleem hebben met of een klacht hebben over iets wat onze groep betreft. Vaak zal dit besproken worden met de speltakleiding, groepsbegeleider of het bestuur. Maar sommige klachten liggen nou eenmaal gevoeliger: bijvoorbeeld die met betrekking tot pesten, mishandeling, ruzie, seksuele intimidatie, discriminatie of racisme. Maar ook verdenking van drugsgebruik, alcoholmisbruik, diefstal of fraude.

Voor een (jeugd)lid of ouder kan het moeilijk zijn om daarover te praten, maar voor leiding, een teamleider of een bestuurslid is dat meestal ook het geval. Het is van belang dat er iemand is die weet hoe je met zulke gevoelige klachten omgaat. Daarom is het verstandig om een vertrouwenspersoon te hebben. De belangrijkste taak van een vertrouwenspersoon is dan ook het opvangen en adviseren van (jeugd)leden en ouders die ergens tegen aan lopen binnen onze vereniging. Ook kan een vertrouwenspersoon helpen en ondersteunen bij een gesprek dat je met iemand wilt voeren.

Binnen onze vereniging wordt deze taak vervuld door Eric Caspers en Petra Eertink – de Jonge. Je kan contact met de vertrouwenspersonen opnemen door te mailen naar vertrouwenspersoon@scoutingkapelle.nl